В края на 1879 година, сиреч повече от две години, откак бе изгорена, Бяла
черква представляваше още страшна гледка: тя почти цяла беше развалини,
съсипни и пепелища. С изключение на крайните сиромашки къщи - пренебрегнати
от башибозуците - всичките главни и вътрешни махали бяха станали плячка
на пожара. Пламъците бяха свободно изпепелявали в продължение на много
дни няколкостотин къщи, от по-добрите и населявани от заможните граждани.
Който идеше отвън и гледаше непобутнатите крайни къщи, щеше да вземе града
за цял и невредим; но като преминеше пояса им и влезеше вътре, пред него
се разтваряше безкрайно празно пространство, грозен, широк мегдан, посеян
с жални следи от пламъци и опустошение. Навред разсипани зидове, разграднини,
пепел, купища от рухнали стени, грамади, обрасли с коприва; дупки и ями
буренясали, дето са били изби; по някъде опушени късове от камини или усамотени
комини, около които зданието се сипнало - и само те остали и стърчат жаловито
и грозно, като някакви скелети! А сред тоя хаос от разрушение, трапове
и безименни неща - някъде изгубен между тях - беше и Марковий двор, завит
като всичко около под плащаницата на смъртта и пущинака...
Това беше всичко, което остаяше от няколко махали, които образуваха най-добрата
част на градеца. Пламъкът беше изял средуляка му и оставяше непокътнати
краищата. Червеите така изгризват корубата на някои дървета, дето се съдържа
жизненият им сок, и оставят само кората - живи мъртъвци?
Около това безкрайно гробище, в окръжающите го оцелели къщя, бяха се настанили
оживелите белочерковчани. И те прилични на развалини! Лица бледни и страдалчески,
изпити, посърнали, потъмнели; очи хлътнали; скъсани, неузнаваеми! Нещастието
беше съвсем преобразило това общество. Една мрачност в погледите или равнодушие
и затъпялост на физиономиите - огледала на изтърпени душевни страдания,
на диви страхове и окаянства. Всеобщото изсиромашаване беше въдворило равенството,
изгладило разниците между класове и състояния. Всички бяха сега бедни;
под едни дрипи седяха и чорбаджии, и сиромаси. Прежният богаташ, разорен
в една нощ, делеше унинието и оскудията със злочестия беден занаятчия,
изгорял като него, и с пропадналия земледелец. Демократизмът, загнезден
в душата на българина, намираше сега почва за най-добрия си разцвет. Сиромашията
изравнява хората, както и смъртта. Старият полумилионер Курката играеше
на скамбил в кафенето с Ивана Фукарата, козарчето, и се псуваха по най-добросъвестен
начин, без да се намръщи някое лице; хаджи Пиронко, някога пръв чорбаджия,
привикнал да му стават на крака по улицата, минуваше сега пренебрегнат
и невиден сред общото равнодушие под дрипавите си дрехи.
Смъртта беше покосила цяло поколение в тия две години. Старите бяха измрели
и много нарядко да се мернеше бяла коса. Първенците бяха измрели. Юрдан
Диамандиев беше съсечен при бягането в Бойкова нива, както беше заклан
Марко Иванов по-горе, в Леевица, както беше опушнат Мичо Бейзадето при
варденето града преди развалата му. Дамянчо Григорът беше умрял от тифус
в Търново; дядо поп Ставри изгорял жив на леглото си, дето боледувал, и
Иванчо Йотата заклан на моста в Пловдив заедно с другите затворници в денят,
когато генерал Кураго прегази Марица. Михалаки Алафрангата бе отишъл мировий
съдия в родопските дълбочини, в Чепеларито; хаджи Гъчо Шамуров живееше
в Карлово; Колчо слепецът, Орфеят белочерковски, обикаляше България и Тракия
с флаутата си и с Ботевата молитва (гласът й беше измислен от него), та
си изпросваше поминъка. И останалите младежи - измрели или пръснати по
вън на служба. Стефчов само, изпаднал, завехтял и презрян, се въртеше по
кафенетата, неуспял да найде такава, навред предшествуван от лошата си
слава. Малцина още паши познайници имаше тука, межлу тях - кака Гинка с
мъжа си, подслонени в бедни къщурки, и хаджи Смион, който всеки ежедневно
щеше да види, че се разхожда с добродушна усмивка пред разградения си двор
и чака да приказва с някого за Молдовата или слушаше Хаджи Ахила, който
пред новата си берберница, пиян, сипеше остроти и пословици, начогулен
от куп парцаливи дечурлига.
Така Бяла черква беше неузнаваема и по обществото си, състояще от млади
хора и крайчане - сбирщина безлична и несимпатична - поне на пръв поглед.
Въпреки това животът пак беше се появял тука, борбата за съществование
беше събудила енергиите, трудът изново закипяваше, за да поправи колко-годе
злото, да заличи тук-там следите на ужасната катастрофа. Малки дървени
къщици, которки надве-натри скърпени, дюкянчета - тук-там поникваха из
пожарището. Една нова черква на мястото на изгорялата горделиво се издигаше
между развалините; новото училище в двора и шумеше с няколкостотин деца,
момчета и момичета. Един храм за душите и една ковачница на умовете, сиреч
на бъдещето - и двете издигнати веднага след завръщането чрез големи усилия,
патриотизъм и жертви от страна на изгорелите. Отрадни паметници на духовна
сила сред паметниците на разорението!