„Това е както
става“ е първият роман на Албена Стамболова. Историята на неговото написване
напомня за палимпсест, защото началният му ръкопис е изгубен. Това е текст,
чиято увличаща лекота на стила успява да едини фантастично-приказните елементи
с историята на едно семейство. Разказ за любовта на Борис, в която мистичното
случване на един женски образ (този на Мария) веднъж като видение и веднъж
като реалност се превръща в семантичен център на наратива. Това е един
пъзел от сюжети, който едва финалът ще успее да сглоби. А и както самият
роман ще заяви: Тази история мисли, че се случва едновременно на всички.
Не зная дали е вярно, вие ще кажете. Лично аз съм сигурна, че други истории
освен любовни няма, така че се въздържах да я нарека така. Просто история
на хора, които са майки и бащи, братя и сестри, любими и приятели.
Ако приемем
за център на романа любовта между Борис и Мария, то ще трябва да кажем,
че тя е и мястото, което най-плътно припокрива мистичното и реалното в
текста. Това е история за deja vu, за очи, пълни с мъгла, киото ще се привидят
на едно малко момче в мъждината на една стая, а по-късно - и в образа на
една жена - Мария. Мария, от своя страна, ще се върне след години на същото
това място, за да види себе си, своя имагинерен образ и да умре от неговата
реалност. И ако романът борави с утопията, с вълшебното пространство и
множеството приказки, то самият той би могъл да бъде припознат като приказката
на Борис. История, в която самата Мария ще се окаже метафора на фикцията.
Не случайно тя умира, когато се сблъсква със своята нереалност. Целият
текст непрекъснато ще борави с това разподобяване на нейния образ между
отсъствието и присъствието, с неговото странстване между световете: Тя
не помръдваше, сякаш не беше вътре в себе си. За първи път се замисли къде
започва и къде завършва едно човешко същество.
Самият образ
на Мария блуждае. Тя е присъствие без автобиография. Тази жена е свят.
Тя е творба, скрита в касетите със запис и уловена от погледа, едновременно
в света и извън него. Обиталище на значенията, заточена във въображението.
Мария е тяло, което непрекъснато се отделя от своя образ и образ, който
напуска корпуса си: Тялото на Мария и Мария бяха ли едно цяло? Мария
беше светът и той го обитаваше. Важно е, че Мария има очи като мъгла,
защото мъглата е това, което забулва, скрива и открива тайните едновременно.
Тя трасира пътя между световете и отприщва приказния арсенал на романа.
Поданичка на две измерения едновременно, Мария ще едини вълшебното с реалното
и така ще се превърне в метафора на творбата, на нейната фикционалност
и значенията на текста ще се групират около този център. Така той ще заговори
с езика на булата, на метаморфозите в привидностите, за да открие действителното
в утопичното. Едно обаяние, "нещо като нищо на света", чийто далечен отглас
ще открием в Сараяновите истории.
---
* Съвместна публикация с в. „Литературен Вестник“!
---
Албена Стамболова, „Това е както става“, ИК „Стигмати“, С., 2002, 174
с., 4 лв.
|