Още с появата си в началото на 50-те години на миналия век, странният и
провокативен театър на французина от румънски произход Йожен Йонеско
/1912 - 1994/ предвизвика грандиозен скандал. Но само за две десетилетия той
се наложи не само във Франция, но и в света и първата му и най-прочута
пиеса - комедията "Плешивата певица", както се шегуват някои критици, вече
„отдавна пее класически арии“...
У нас нормативната соцкритика го беше забранила. В СССР го обявиха за
отявлен антикомунист, без да е бил такъв. Играеха го рядко дори в родината
му, Румъния. От време на време се поставяше единствено пиесата му
"Носорозите" като се тълкуваше единствено като "метафора на фашизма".
Всъщност, Йонеско презираше както политиката, така и политиците - считаше ги
за "вредни и безполезни хора". Според него "политиците са хора, които не
умеят да правят нищо полезно и затова са станали такива"! И може би е
напълно прав. Упорито странеше от всяка идеология и религия, във време
когато повечето интелектуалци дори от Запада бяха политически обвързани. И
може да се каже, че той никога не е вярвал в Бога. Сигурно в това да се
корени и тревогата му - откриваме я в почти от всеки от текстовете му за
сцена. Когато говори за смъртта, Йонеско разбира преди всичко биологичната
смърт, "мига, в който прекъсва тънката нишка на живота". Натрапчивите му,
тревожни мисли са резултат от убеждението му, че от човека в крайна сметка
не остава нищо. "Не мога да проумея как става така, че от векове насам
хората се примиряват да живеят и да умират при такива непоносими условия. Да
живеят с натрапчивата мисъл за свят в непрекъснати войни, без истински да
реагират: високо и категорично...", пише той в своя прочут "Дневник".
За разлика от традиционния реалистичен театър, театърът на Йонеско, наречен
може би малко условно "Театър на Абсурда" /защото,както казва той:
"Абсурден е и нашият свят!"/, ни предлага действие без интрига, пълна или
частична ирационалност на диалога, метафизичен поглед върху проблемите,
непредвидимост и дори абстрактност на ситуациите и мястото на действието,
деперсонализация на действащите лица. Тук няма герои и дори образи в
класическия смисъл. "Във всеки момент, както твърди драматургът, персонажите
могат да се превърнат в своята противоположност."
Що се отнася до публиката, Йонеско е сред приетите и аплодирани от нея днес
автори. Когато беше забранен като "упадъчен" и "реакционен" четяхме повече
критики за него, отколкото произведенията му, които бяха забранени от
цензурата, както за печата, така и за сцената. С годините дори се наслои и
отрицателно отношение към неговите текстове. Чувал съм какви ли не мнения за
пиесите му: "глупави и напълно безсмислени", "семпли и банални", "прекалено
неразбираеми и метафорични", "претоварени откъм символи и послания, които не
могат да се разберат"... Прочетени отново, днес твърде трудно могат да се
приемат и оценките и коментарите на известния театровед проф. Атанас
Натев. Ето какво пише в своята книга "Съвременна западна драматургия" той
за Йонеско: "Има нещо отблъскващо и неприятно в самонадеяността на
драматурга, който ни натрапва словесна плетеница от безсмислици, който ни
кара да се стъписваме пред героите му като горненец пред панаирджийскатата
кокона с рибена опашка, за да ни убеди колко сме били уж глупави, когато сме
се мъчели да мислим, и колко наивни, когато сме си въобразявали, че
действаме..."
Но у нас, в България, публиката винаги е харесвала Йонеско. Защото е
автор с изключителен чар, огромна изобретателност и рядко, несравнимо
чувство за ирония и хумор. Може би малцина знаят, че негов пряк учител и
предшественик е великият му сънародник - румънският драматург Йон Лука
Караджале /1852- 1912/. Знаменателно е, че Йонеско се ражда в годината на
смъртта на автора на "Изгубеното писмо" и "Една бурна нощ". За него Йонеско
пише неведнъж с преклонение и благодарност...
Спомням си възторга, с който бяха посрещнати някои от най-успешните
български реализации на негови пиеси: "Носорозите" /реж. Любомир Дековски,
СУ, 113 /, "Плешивата певица" /реж. Елена Цикова в Малък градски театър/,
"Столовете" /реж. Николай Георгиев в Столичната библиотека/, "Неплатен
убиец" /реж. Бойко Богданов в Разград/, "Макбет" / реж. Пламен Марков в
Народния театър/, "Кралят умира" /реж. Борислав Чакринов с Йосиф
Сърчаджиев в Бургас/, "Урокът" /реж. Венцеслав Асенов в Русе/,
"Картината" /реж. Иван Самоковлиев в Силистра, гостувала с голям успех и в
родината на Йонеско/ - списъкът може да бъде продължен с още ред
постановки.
Трудно ми е, все пак, да си обясня този прием като зная, че нашият театър в
България е все още под знака на реализма, на откровения психологически
театър на Станиславски, че други автори и направления, като например един
Брехт, между другото "враг и антипод" на Йонеско/ според собствените му
признания!/, никога не са успявали да задържат задълго интереса на
зрителите...
Да, публиката винаги е иска обяснения и мотивации, а Йонеско просто не е
склонен да й ги дава. Иска "уроци", а той презира "историите с морал и
поука". Търси герои, а той предлага само "антигерои". И накрая: публиката
жадува да бъде поласкана поне на финала, а този дързък и неприличен автор
постоянно я скандализира и шокира. Смехът му е почти винаги смях през
сълзи... "Аз така и не разбрах разликата между комичното и трагичното", писа
Йонеско. "Струва ми се, че комичното като интуиция на Абсурдното е много по-отчайващо от трагичното. Комичното не ни предлага никакъв изход. Казвам:
"отчайващо", но всъщност то е отвъд отчаянието и надеждата."
За разлика от тезисния и дидактичен театър на Брехт, театърът на Йонеско е
театър на идеи. Той е и определено "изповеден театър", плод на мирогледа,
на преживяванията, мислите и сънищата- последните играят огромна роля в
творчеството му! В този смисъл, без съмнение, този театър е и
субективистичен. Но заедно с това е и отражение на една обективно
съществуваща реалност, така както самият Йонеско - с цялата си идеология и
индивидуализъм - е рожба на една обективно съществуваща закономерност.
Убеден съм, че театърът на великия "румънски французин" ще живее още
дълго. Ще се превърне в неразривна част и от българския театър - през
последните години зачестиха постановките на неговите пиеси. Опорните
точки на неговата забележителна драматургия са твърде много - засягат
ни пряко и дълбоко: отчуждението, разпадането на семейните, на човешките
връзки, страхът от самотата, самоизолираността ни, страхът от смъртта,
страхът от заобикалящия свят, бездуховността, грубото физическо насилие над
индивида, но също и онова, което се извършва над неговата съвест, а също и
фанатизмът и тероризмът, които ни заплашват днес.
|