В четири часа,
в камуфлажно сивата тъма,
първият петел надува първата тръба
близо до
камуфлажно сивото стъкло
и моментално отговаря мнозинство
от площада,
после от съседската ограда,
после става безобразна свада,
драскат като мокри клечки
по очертаните с броколи пътечки
и искрят като дулата на картечници.
Крясъци напети
се разнасят зад вратата на клозета,
дори от дъното на курника на кмета,
а зад синкави стобори
квачките възторжени бърборят,
докато петлите острят шпори,
пулят се с омраза,
и от клоновете им излиза
обичайна грубиянска фраза.
Напред изпъчени гърдите
със златисти ордени обшити,
за да плашат и да заповядват на слугите,
на многото жени,
обикновени будали,
днес ухажвани, а утре - без глави;
из дрезгави гърла
безумни укази и правила
града събуждат. Над нашите легла
петелът вряка,
из железарската барака,
по разкривената ограда, от шумака,
над църквите ни,
украсени с тенекиени петли,
над малките ни къщи от дъски,
бомбардират
от полето и баира,
настъпления по картите маркират,
забождайки карфици
в жълтеникави редици -
антрацитни, зеленикави, стотици -
като активна
картина в перспектива;
и крещят „Това е моята си нива!“.
После пак,
„Събуди се, смотаняк!“
Петли, защи ни вдигате на крак?
Вас, свещени,
които гърците избраха за мишени
и колеха при жертвоприношения,
нарекоха ви
„много войнствени“, нали,
кои сте вие, кой ви позволи
да ни командвате;
„Мирно!“ да ни заповядвате,
война и самолюбие да проповядвате?
Червената корона,
която носите на трона,
е заредена с кървавите ви патрони.
Да, този израстък
наподобява мъжка каска,
вулгарната ви шарения и окраска.
Във въздушни битки
по двойки скачат и се ритат.
Ето, алени пера сега ще литнат,
и в двубоя
единият се прави на герой,
дори с цената на живота свой.
Другият лежи,
а над околността кръжи
оскубаната му, окървавена перушина;
песента му е изпята;
той е проснат сред полята,
захвърлен сред торта и прахоляка,
сред своите жени,
които са изцъклили очи
докато перата им покриват се с ръжди.
Много по-голям
от Магдаленения плътски срам
бе грехът на Петър Развенчан,
той се отрече
от духа в онази вечер,
ужасен от близостта на меча.
Скулптура с патина
представя тази картина,
минало и бъдеще наполовина:
удивен Исус,
Петър сложил върху устни
своя пръст; и двамата в конфуз.
Но помежду им -
петел, едва забележим,
стои върху смътен стълб от травертин,
а отдолу gallus canit;
flet Petrus изсечено в гранит.
Надеждата е неизбежният магнит;
да, сълзите Петрови
капят по крилата петльови,
блестят по шпорите като пайети.
Облян в сълзи разкошни
като средновековни мощи,
той чака. А горкият Петър още
май не проумява,
че кукуригането опрощава
и ужасният петел благоденствие раздава,
нов ветропоказател,
на обори и базилики пазител,
пред лютеранската света обител
ще пази мир
върху пилона от порфир
петел от бронз, така че целият всемир
да прозре,
че принцът на дванайсетте
е изкупил всичките си грехове,
и „Отречи го,
отречи го, отречи го“
не е единственото кукуригу.
На сутринта
блуждае мека светлина
по двора и със сребърни петна
изпъстря всеки дъб,
броколите, стрък по стрък;
къде нощта заключи толкоз скръб?
осейва с искрици
коремчетата на прелитащите птици,
розовеещите по небето криволици,
преамбюла на деня -
подобно мраморна скала.
Петлите са почти притихнали сега.
И на огнения праг
слънцето издига флаг,
предано като съюзник, или враг.
върни се | съдържание | продължи
|